pondělí 8. srpna 2016

Caitlin Moran: Jak být ženou


Autor: Caitlin Moran
  
Žánr: světová literatura-humor  

Nakladatelství: Host
  
Počet stran:320
  
Rok vydání: 2012

Anotace (zdroj)
V roce 1913 se sufražetka Emily Wilding Davisonová vrhla pod kopyta králova koně… V roce 1970 vzaly feministky útokem Miss World… A nyní přichází kniha Caitlin Moranové… Nikdy v minulosti nebylo lepší být ženou. Máme volební právo, pilulky a od roku 1727 nás neupalují jako čarodějnice. Ale přece jen zbývá položit pár rýpavých otázek… Proč se od nás čeká, že budeme chodit na brazilskou depilaci? Měla byste zajít na botox? Je pravda, že nás muži vskrytu nenávidí? Jak máme nazývat svou vagínu? Proč bolí nosit podprsenku? A proč se vás všichni ptají, kdy už budete mít dítě? Caitlin Moranová zodpovídá tyto a další otázky v knize Jak být ženou, která je zčásti vyprávěním o životě autorky a zčásti plamennou tirádou. Moranovou sledujeme od jejích strašlivých třináctých narozenin („vážím osmdesát kilo, nemám žádné kamarády, a když mě vidí kluci, házejí na mě štěrk“) přes dospívání až po práci, striptýzové kluby, lásku, obezitu, potrat, nakupování, mateřství a ještě mnohem dál. V roce 2011 získala Caitlin Moranová ocenění Galaxy National Book Award.


Ona je kočka nebo spíš mi připomíná kočku Šklíbu z Alenky v říši divů. Proto možná kniha zaujímá místo v mé knihovně. Kniha postupuje chronologicky od malé holčičky k dívce a nakonec k dospívající ženě. Od nového hloupého psa přes první menstruaci, máminy bombarďáky, první lásku, první práci, pitku s Lady Gaga se dostáváme, až k porodu při kterém se mi ježili všechny chlupy na těle (tedy až při popisu toho druhého). 




 To, že žena má život opravdu mnohem těžší si můžete přečíst na všech 320 stranách. To že menstruace by měla být dobrovolná a sexismus ze strany mužů na pracovištích naprosto normální.
Její styl psaní je ohromující, ukřičený a podivný. Postavte se před zrcadlo a zakřičte: Jsem feministka. Tomuto slovu se věnujeme prakticky po celou dobu. Není to ale žádné nudné čtení. Jedná se o jemné životní příběhy, z kterých vždy plyne nějaké ponaučení pro nás jakožto ženy a čtenářky. Sice jsem se nedostala k tomu, abych ochutnala svou menstruační krev (a ani se k tomu nechystám), ale lhala bych, že jsem nad tím nepřemýšlela …

Líbí se mi její styl psaní. Je jednoduchý a jednoduše v něčem zajímavý. Odkryje Vám část svého života a nutí Vás aby jste se nad ním zamysleli a řekli si: Jo tuhle chybu jsem udělala taky, udělám ji znovu? Tím že poodkryla svůj život připomíná nám ostatním ženám, že v tom nejsme sami a že každá máme stejné nebo podobné problémy. Caitlin na ně ovšem nahlíží s nadhledem a úsměvem, který vnutí úsměv i nám. 

Knížku bych doporučila všem unaveným ženám, které přijdou z práce a odmítají skákat kolem manžela, když už svoji sílu na skákání vyčerpali u svého šéfa.

Žádné komentáře:

Okomentovat